SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI BLOG PELANCONGAN TERENGGANU ~ KUNJUNGAN ANDA AMATLAH DIHARGAI. TERIMA KASIH~SUMBER RUJUKAN BERINFORMASI KAMI-->KUNJUNGI http://www.bazaarterengganu.blogspot.com UNTUK TAWARAN HARGA TERBAIK SUTERA | KAFTAN | CREPE DIGITAL ASLI TERENGGANU DENGAN DISKAUN MENARIK. ''Keunikan Warisan Terengganu Menggamit Memori'' .: Kijal, Kemaman

Kijal, Kemaman



Kijal ialah sebuah pekan di bahagian selatan negeri Terengganu. Jika menurut sejarah secara lisan orang-orang lama,nama Kijal berasal daripada sepohon pokok yang dipanggil Pokok Kijal yang tumbuh di atas Bukit Kijal.Walaubagaimanapun, pokok tersebut telah pupus pada hari ini. Dari segi resort yang berhampiran,Kumpulan Genting telah membina sebuah tempat peranginan yang sangat besar dan mewah iaitu Awana Kijal Golf,Beach & Spa Resort berhampiran kawasan Kijal.

Kijal terkenal juga dengan pantainya yang begitu indah iaitu Pantai Penunjuk Kijal. Selain itu, Kijal juga terkenal dengan makanan tradisional melayu, iatu Lemang. Aktiviti utama penduduk Kijal adalah sebagai nelayan kecil-kecilan dan bercucuk tanam.Penulis sempat merakamkan foto untuk tatapan semua dalam erti kata keunikan warisan terengganu,menggamit memori.

0 comments:

Post a Comment