SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI BLOG PELANCONGAN TERENGGANU ~ KUNJUNGAN ANDA AMATLAH DIHARGAI. TERIMA KASIH~SUMBER RUJUKAN BERINFORMASI KAMI-->KUNJUNGI http://www.bazaarterengganu.blogspot.com UNTUK TAWARAN HARGA TERBAIK SUTERA | KAFTAN | CREPE DIGITAL ASLI TERENGGANU DENGAN DISKAUN MENARIK. ''Keunikan Warisan Terengganu Menggamit Memori'' .: Warisan Produk Tembaga

Warisan Produk Tembaga





Industri produk tembaga yang kini berusia hampir dalam 300 tahun adalah merupakan warisan yang terulung dan boleh dikatakan yang satu khazanah seni di Malaysia yang kini terdapat di negeri Terengganu Darul Iman serta masih lagi bertahan sehingga kini. Syabas! itulah kata-kata yang harus diungkapkan kerana produk tembaga mempunyai nilai sejarah amat tinggi dan mampu menjadi tarikan pelancong, justeru ia perlu dilindungi dan mendapat perhatian kerajaan.

Keunikan yang ingin di tonjolkan disini adalah produk-produk daripada industri tembaga ini amnya adalah teknik pembuatan secara tradisional yang kebanyakkannya dikekalkan sehingga ke hari ini. Diharapkan pada masa akan datang, Terengganu akan menjadi sebuah negeri pelopor industri produk-produk tembaga yang terulung di Malaysia kerana keunikan warisan yang ditonjolkan serta memberi nilai tambah ke arah menarik ramai lagi pelancongan dari dalam dan luar negara.Industri tembaga merupakan imej Terengganu kerana apabila sebut sahaja mengenai tembaga, tidak ada di tempat lain di Malaysia kecuali di Terengganu.



"Seni warisan Terengganu,warisan Dunia!"

0 comments:

Post a Comment