SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI BLOG PELANCONGAN TERENGGANU ~ KUNJUNGAN ANDA AMATLAH DIHARGAI. TERIMA KASIH~SUMBER RUJUKAN BERINFORMASI KAMI-->KUNJUNGI http://www.bazaarterengganu.blogspot.com UNTUK TAWARAN HARGA TERBAIK SUTERA | KAFTAN | CREPE DIGITAL ASLI TERENGGANU DENGAN DISKAUN MENARIK. ''Keunikan Warisan Terengganu Menggamit Memori'' .: Buah Salak, Terengganu

Buah Salak, Terengganu




Tanaman Buah salak sememangnya tidak asing lagi dinegeri Terengganu. Ini kerana, Terengganu adalah salah satu hub penanaman buah salak di antara negeri-negeri lain. Kerajaan Negeri Terengganu akan mengambil inisiatif untuk memajukan lagi pengeluaran buah salak dan menjadikan negeri itu sebagai hab pengeluaran buah salak negara. Ini kerana kerajaan akan mengenal pasti kawasan yang sesuai untuk dibangunkan dengan tanaman salak sebagai satu lagi tanaman pengeluaran makanan negeri Terengganu.Kerajaan negeri juga turut sedang menimbang memberi peruntukan khas kepada petani-petani di Terengganu bagi membolehkan mereka menanam pokok salak secara besar-besaran.

Baru-baru ini,Ketua Pengarah Mardi Dr Abdul Shukor Abdul Rahman telah menyatakan Mardi telah berjaya membuat penyelidikan klon Salak Terengganu yang dijalankan di Stesen Mardi Jerangau sejak tahun 1990.

0 comments:

Post a Comment