SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI BLOG PELANCONGAN TERENGGANU ~ KUNJUNGAN ANDA AMATLAH DIHARGAI. TERIMA KASIH~SUMBER RUJUKAN BERINFORMASI KAMI-->KUNJUNGI http://www.bazaarterengganu.blogspot.com UNTUK TAWARAN HARGA TERBAIK SUTERA | KAFTAN | CREPE DIGITAL ASLI TERENGGANU DENGAN DISKAUN MENARIK. ''Keunikan Warisan Terengganu Menggamit Memori'' .: Tahniah inisiatif UMT !

Tahniah inisiatif UMT !

Penyu adalah anugerah alam bagi Terengganu namun ia semakin menghilang daripada ingatan dan pandangan.Tidak ramai yang ambil peduli, apatah lagi untuk menyedari makna kehilangan haiwan yang sebenarnya banyak berjasa bagi negeri pesisir pantai ini.
Jika beberapa dekad lalu, beribu-ribu ekor penyu mendarat di pantai negeri ini khususnya Rantau Abang saban musim untuk bertelur, namun jumlahnya kini mungkin boleh dibilang dengan jari.Bimbangkan ia mungkin lenyap dengan jumlah pendaratan semakin mengecil, Universiti Malaysia Terengganu (UMT) sejak dari 1984 lagi berusaha membuat kajian mengenai punca-puncanya.

Ia bagi membolehkan langkah-langkah pemuliharaan digerakkan bersama oleh pelbagai pihak dan pada masa yang sama mewujudkan kesedaran masyarakat agar turut serta di samping menghargai haiwan itu.


TERENGGANU Destinasi Penyu

0 comments:

Post a Comment